Varend monument

Varend monument en Haags boegbeeld - Bierkade anno 1900

Het is je nu niet meer voor te stellen, maar begin vorige eeuw maakte zeilschepen als museumboot Hendrina Johanna nog deel uit van het gewone stadsbeeld. Stenen, hout, kolen werden per schip vervoerd over de vele grachten die Den Haag toen rijk was.

Hagenaar

Niet alle zeilende vrachtschepen waren geschikt om de Haagse grachten te bevaren. Want om de haakse bochten te kunnen nemen konden de schepen niet langer zijn dan 26 meter en niet breder dan 4,58 meter. Voldeden ze aan die eisen dan kregen ze het predicaat Hagenaar.

Wagenbrugger

Met de komst van de paardentram veranderde er veel in Den Haag, ook voor het vrachtverkeer over water. Zo moest, voor de route naar het station, de Wagenbrug aangepast worden.

Er kon niet meer recht onder de brug doorgevaren worden én de doorgang was smaller geworden. Alleen schepen die maximaal 22,5 meter lang en 4,12 meter breed waren konden nog onder de brug doorvaren. Zij werden dan ook Wagenbruggers genoemd.

Een beetje van beiden

Bij de bouw voldeed de Hendrina Johanna met haar lengte van 21,5 meter en breedte van 4,12 meter eigenlijk al aan de eisen van de veel later in zwang komende Wagenbrugger.

Ironisch genoeg werd het schip in 1934 eerst verlengd tot ruim 26 meter (de lengte van een Hagenaar), om in de jaren tachtig weer ingekort te worden tot haar oorspronkelijke lengte. Een Hagenaar met Wagenbrugger proporties dus.

 

Varend monument en Haags boegbeeld - Bierkade 2015

Bierkade anno 2015

Haags boegbeeld

De Hendrina Johanna is een van de weinig overgebleven Hagenaars/Wagenbruggers. De moeite van het behouden waard, vond Stichting de Ooievaart. Zij kochten het schip aan en met de hulp van vele enthousiaste vrijwilligers is het schip gerestaureerd. Een Haags boegbeeld dat oude tijden doet herleven.

Varend monument

In 2014 is de Hendrina Johanna officieel uitgeroepen tot varend monument®. Een museum waardige boot, die -aangemeerd op de Bierkade- de bezoeker meeneemt naar het schippersleven uit de eerste helft van de 20e eeuw. Een mooie illustratie van een periode waarin vracht nog zeilend van en naar Den Haag gebracht werd.

Zie ook:


Bronvermelding foto Bierkade 1900: historie.hdpnet.nl/hagenaar.htm